Date: 01/07/2020

AmCham IPR sajam: Razlike između originala i krivotvorenih proizvoda

Održan online sajam na temu zaštite intelektualne svojine i najaktuelnijim trendovima u krivotvorenju proizvoda

AmCham odbor za borbu protiv sive ekonomije priredio je online sajam na kojem su predstavljeni najaktuelniji trendovi kada je reč o krivotvorenju proizvoda, u okviru četiri industrije koje su najviše pogođene ovom pojavom. Učesnicima su predstavljene i ključne razlike između originalnih i krivotvorenih proizvoda.

U okviru farmaceutske industrije izražen je problem falsifikovanja lekova, koji na tržište Srbije najčešće dospevaju u okviru putničkog transporta koridorom 10, a oglašavaju se i prodaju putem internet prodavnica, dark web-a i društvenih mreža. Pandemija Kovid-19 dovela jo do drastičnog porasta krivotvorenja lekova (naročito na bazi hlorokina) i zaštitne opreme (rukavice i maske). Krivotvorenje lekova donosi brojne rizike i pretnje po javno zdravlje i bezbednost pacijenata, ali i ekonomske efekte i reputaciju samih proizvođača originalnih lekova. Na primerima kompanija Novartis, Eli Lilly i Servier, ilustrovane su ključne razlike između originala i falsifikata.

Kada je reč o trendovima u duvanskoj industriji, predstavnici kompanija Philip Morris International (PMI) i Japan Tobacco International (JTI) istakli su da je u Srbiji i dalje prisutan zanemarljiv procenat falsifikovanih duvanskih proizvoda na tržištu, ali da je moguć suprotan trend imajući u vidu povećanje cena legalnih proizvoda. U Evropi je došlo do povećanja proizvodnje falsifikovanih duvanskih proizvoda tokom prethodne 4 godine, a pogođena su tržišta na kojima su duvanski proizvodi visoko oporezovani. Falsifikovani duvanski proizvodi uzimaju značajno učešće u međunarodnom organizovanom kriminalu kao aktivnost koja donosi potencijalno visok profit, a relativno nizak rizik. Takođe, učesnicima su predstavljene i značajne razlike u pogledu falsifikata poznatih brendova kompanija PMI i JTI.

U okviru industrije robe široke potrošnje zaključeno je da je pri konzumiranju krivotvorenih proizvoda najbolje što potrošačima može da se desi jeste razočarenje u brend, a najgore je ozbiljan zdravstveni problem. Povećana tražnja u uslovima Kovid-19 uslovila je i veći obim krivotvorenja. Predstavljeni su najznačajniji proizvodi kompanije Procter & Gamble, Nestle, Zippo, Epic Games, L'Oreal i Jack Daniels, kao i ključne stvari na koje treba obratiti pažnju kako bi se uočio falsifikat.

Zaključno, modna industrija je možda u najvećem obimu pogođena pojavom krivotvorenja proizvoda, a imitacije najvećih svetskih brendova prisutne su od društvenih mreža pa do platform za kupoprodaju. Interesantno je da se žigovi modnih brendova nelegalno koriste pri proizvodnji maski za zaštitu od respiratornih infekcija. Porast internet trgovine usled zatvaranja butika širom sveta doprineo je povećanom obimu krivotvorenih proizvoda u okviru ove industrije. Na primerima brendova Moncler, Valentino, Gucci, Luxottica, Lacoste, Gant, Victoria's Secret i Superdry učesnicima su ilustrovane najčešće razlike između kopije i originala.