Dosledna primena ESG strategija ključna za privlačenje investicija
Prepoznajući značajne napore koje kompanije ulažu u oblastima zaštite životne sredine, društvene odgovornosti i savesnog korporativnog upravljanja, AmCham je u saradnji sa konsultantskom kućom Kearney sprovela među svojim članicama istraživanje o primeni ESG (Environmental, Social, Governance) principa i standarda u lokalnom kontekstu. Cilj ove inicijative je davanje priznanja onim kompanijama koje postižu najbolje rezultate u ovim oblastima, isticanje najboljih ESG praksi na srpskom tržištu, ali i otvaranje diskusije o najčešćim greškama koje kompanije prave u implementaciji ESG strategija i načinima na koje ih je moguće prevazići.
„Rezultati ovog istraživanja ukazuju na rastući značaj pitanja održivosti među kompanijama koje posluju u Srbiji. Vidljivo je povećanje svesti o važnosti dosledne implementacije ESG strategija za privlačenje investicija i razvoj poslovanja, upravljanje rizicima, povezivanje sa zaposlenima, krajnjim potrošačima, i ostvarivanje pozitivnog društvenog uticaja. Čak 94% anketiranih kompanija članica AmCham-a prepoznaje da je sprovođenje ESG strategije veoma važno za privlačenje investicija. Istraživanje je pokazalo da, što je kompanija veća, to su snažniji napori u pripremi i realizaciji ESG strategija. Kroz svoje lance snabdevanja i lokalna partnerstva, ove kompanije imaju posebnu odgovornost da rade na daljem osnaživanju malih i srednjih preduzeća da sprovode ESG principe, što će im pomoći da postanu konkurentniji na globalnom tržištu, privuku održive investicije i iskoriste prednosti dodatnih izvora finansiranja“, izjavio je Ronald Seeliger, drugi potpredsednik AmCham-a.
AmCham i konsultantska kuća Kearney dodelili su priznanje „ESG Šampion“ za 2023. godinu kompaniji IKEA Srbija koja je pokazala najviši stepen zrelosti u primeni principa ESG-a na lokalnom tržištu, nakon višemesečnih analiza i intervjua sprovedenih od strane eksperata konsultantske kuće Kearney među zainteresovanim AmCham kompanijama članicama. Kompanija IKEA se istakla organizaciono visoko postavljenom ESG agendom i jasno formulisanom ESG strategijom, koja je operacionalizovana koz konkretan akcioni plan, balansiran kroz sve tri ESG dimenzije. Priznanje je ispred kompanije primila Ekaterina Egorova, izvršna direktorka IKEA South East Europe, koja je tom prilikom izjavila: „Izuzetna nam je čast što je naša posvećenost u oblasti zaštite životne sredine, društvene odgovornosti i savesnog korporativnog upravljanja prepoznata na ovaj način. U kompaniji IKEA, održivost je u osnovi svega što radimo i posvećeni smo pokretanju pozitivnih promena u svetu. Ovo priznanje je pokazatelj uloženog truda i strasti naših zaposlenih i partnera koji su doprineli našoj ambiciji da stvorimo održiviju budućnost za mnoge ljude“.
„Ovo je vrlo bitan događaj, ali i projekat za Kearney jer nam omogućava podizanje svesti oko problematike ESG-a i podsticanje razgovora između stejkoldera. Takođe, izuzetno nam je bitno što ovom inicijativom omogućavamo povratnu informaciju velikom broju kompanija koje inače ne bi imale priliku da dobiju uvid u svoju ESG zrelost. Za nas je ovaj događaj prvi u nizu, a ova inicijativa je projekat u koji ćemo nastaviti da ulažemo, kako u Srbiji, tako i u ostalim zemljama u regionu. ESG postaje važna tema za kompanije u Srbiji, što je ohrabrujuće i može voditi značajnom napretku. Recimo, 69% kompanija koje su pristupile našem istraživanju smatra ESG strategiju strateškim prioritetom, tako da ambicija može biti dostizanje vodećih evropskih tržišta na kojima se taj broj penje i do 90%. Progres može biti ostvaren, na primer, u ekološkoj dimenziji, gde četvrtina ispitanih kompanija prati emisije u nabavnom lancu, dok 40% kompanija koje izveštavaju kroz CDP rade isto. Naše istraživanje je pokazalo da su, unutar sve tri dimenzije ESG-a, velike kompanije predvodnici promena, dok su mala i srednja preduzeća sporija u ESG transformaciji i implementaciji“, istakao je Marko Derča, partner i izvršni direktor konsultantske kuće Kearney.
Nakon proglašenja, usledile su tri panel diskusije koje su okupile predstavnike privrede u razgovorima o značaju razvoja zelenog portfolija za sticanje globalne konkurentnosti, generacijskim i kulturološkim razlikama kao prilici za vrhunski poslovni učinak, kao i najboljim praksama odgovornog korporativnog upravljanja.