Ljudski resursi i kancelarijski prostor – transformacija u toku
By AmChamPublished On 03/11/2020
Gostujući panelisti Boško Tomašević iz kompanije CBRE i Bojan Jevremović iz kompanije Confluence Property Management podelili su sa učesnicima svoja zapažanja o aktuelnim trendovima na tržištu nekretnina, sa akcentom na kancelarijski prostor, dok je Natalija Pešić iz kompanije VIP Mobile upotpunila sliku, približivši učesnicima perspektivu ljudskih resursa i potreba zaposlenih.
Period čvrstih preventivnih mera za vreme pandemije doveo je do velikog zastoja u aktivnostima na tržištu nekretnina s jedne strane, i komplete izmene načina obavljanja posla, očekivanja i stavova ljudi s druge strane. Danas, imajući u vidu celu privredu, procenjuje se da polovina zaposlenih i dalje obavlja posao od kuće, dok je druga polovina u kancelarijama.
Istraživanje stavova zaposlenih nagoveštava da rad od kuće ima rok trajanja. Imajući to u vidu, neophodno je pravovremeno planiranje i prilagođavanje kompanija novim uslovima. Svi poslovni objekti su u značajnoj meri prilagođeni tako da se bezbednost zdravlja zaposlenih stavlja u prvi plan. Dodatno, pojavljuju se i zahtevi koji se odnose ne samo na veličinu poslovnog prostora, već i na kvalitet vazduha, organizaciju prostora i mogućnosti adekvatnijeg održavanja higijene. Zaključeno je da se očekuje svetla budućnost u pogledu razvoja industrije nekretnina. Iako se standardni zahtevi menjaju, pad se ne očekuje u predstojećem periodu.
Ključni izazov sa aspekta ljudskih resursa, uz očuvanje fleksibilnosti zaposlenih, tiče se motivacije i prenošenja jasne poruke da je kancelarija zdrava okolina u koju oni mogu da se vrate i obavljaju posao, ukoliko to žele. Jedan od mogućih smerova kretanja jeste prilagođavanje fiksnih radnih stanica, a ne nužno smanjenje radnog prostora.
Drugačiji raspored prostora ne znači kraj open-space koncepta, ali se beleži drastično smanjenje kada je reč o open-space zahtevima u klasičnom smislu. Iako je istaknuto da je trenutno rano donositi zaključke i oceniti potpun uticaj pandemije, procenjuje se da će verovatno doći do evolucije i modifikacije open-space koncepta, pre nego do potpunog izumiranja. Ono što se vidi kao novina na tržištu nekretnina, nevezano za epidemiološku situaciju, jeste potrebna za zvučno izolovanim zonama i manjim kancelarijama u okviru poslovnog prostora. Takođe, veliki broj kompanija se odlučuje da u cilju redukcije troškova, umesto sale za sastanke koristi co-working prostore, s obzirom na to da sale zauzimaju ogroman prostor, a retko se koriste.
Sa učesnicima su podeljene i dobre prakse kada je reč o selidbi i izboru novog poslovnog prostora. Ono što je najvažnije jeste priprema, čak i do 12 meseci unapred. Blagovremenim otpočinjanjem procesa dobija se vreme za sve dodatne analize i eventualna prilagođavanja. Jednako je važno i uzimanje u obzir budućih aktivnosti i komplementarnost novog prostora sa strateškim ciljevima kompanije. U tom smislu treba birati prostor u kojem bi kompanija mogla da funkcioniše na duži vremenski period. Istaknuta je i važnost angažovanja kvalifikovanog Project Managera, koji će kompanijama pomoći da se prilagode novim standardima rada.
Događaj su moderirali Nikola Milosavljević, predsedavajući AmCham HR Foruma iz kompanije Adecco i Bojan Kaličanin, predsedavajući AmCham Odbora za nepokretnosti iz kompanije Delta Real Estate.