Zaštita životne sredine i društveno odgovorno poslovanje utkani su u DNK naše kompanije. Oduvek smo koristili tehnologiju kako bismo pomogli društvu da se razvija i napreduje. Nije fraza kada kažemo da je održivost u osnovi svake naše poslovne odluke, a tako planiramo i dalje. Prvu strategiju održivog poslovanja usvojili smo 2007, kada smo i počeli jasno i transparentno da izveštavamo javnost o ovoj temi. Tokom godina smo je razvijali i unapređivali, a 2021. godine doneli smo prvu strategiju održivog poslovanja po ESG standardu.
Yettel ESG strategija zasniva se na četiri stuba, u okviru kojih smo definisali konkretne ciljeve:
TEHNOLOGIJA
a) Smanjenje digitalnog jaza pružanjem pouzdane mreže što je moguće većem broju ljudi – Dostupna 5G mreža za najmanje 50 odsto, odnosno 80 odsto stanovništva do 2025, odnosno 2028. godine.
b) Promovisanje edukacije i podizanje svesti – Razvoj digitalnih veština i digitalne pismenosti kroz treninge, edukacije i savetovanje.
c) Razvoj pametnih rešenja koja koriste ljudima i smanjuju negativan uticaj na životnu sredinu – Razvoj digitalnih tehnologija za rešavanje ekoloških i društvenih izazova.
d) Očuvanje bezbednosti informacija i podataka o ličnosti – Do 2025, obezbediti zaštitu 13% tarifnih korisnika u segmentu privatnih korisnika uz pomoć našeg rešenja za sajber bezbednost.
ZAŠTITA ŽIVOTNE SREDINE
a) Smanjenje intenziteta emisija – Smanjiti emisije gasova sa efektom staklene bašte.
b) Podržavanje cirkularne ekonomije:
‒ Dostići 1.000.000 korisnika e-računa do 2025. godine;
‒ Smanjiti upotrebu papira i plastike za najmanje 20 odsto do 2028. godine;
‒ 1.000.000 recikliranih uređaja do 2025. godine;
‒ Sakupiti i reciklirati 50 odsto više e-otpada do 2028. godine;
‒ Uvesti kriterijume za ambalažu, upravljanje otpadom i cirkularnost u ugovore sa ključnim dobavljačima.
LJUDI
a) Stvaranje budućih lidera i ohrabrivanje žena da ostvaruju svoje ciljeve u karijeri – Kreiranje novog Programa za razvoj talentovanih kadrova.
b) Razumevanje zaposlenih – Poboljšati komunikaciju sa zaposlenima kroz povećanje učešća zaposlenih u anketama.
c) Razumevanje korisnika – Redovne ankete o zadovoljstvu korisnika radi prikupljanja povratnih informacija.
d) Biti sastavni deo zajednica – Pružati podršku lokalnim zajednicama kroz donacije i aktivno učešće.
e) Sprečavanje povreda na radnom mestu – Broj povreda klasifikovanih kao teške ili fatalne održati na nuli.
TRANSPARENTNOST
a) Afirmacija ESG i održivosti kao sastavni deo naše strategije – ESG obuka za 100 odsto viših rukovodećih kadrova i najmanje 50 odsto zaposlenih do 2023. godine
b) Odgovorne i održive nabavke – Razviti plan o usaglašavanju dobavljača sa kriterijumima održivog razvoja.
Uvek razmišljamo kako možemo da unapredimo naše poslovanje. Od 1. januara 2022. godine električna energija koju koristi Yettel mreža u potpunosti potiče iz obnovljivih izvora, čime smo ujedno postali prva 100% zelena mreža. Takođe, 31 naša prodavnica koristi čistu energiju, a pre više od 10 godina, u prodaji smo plastične kese zamenili papirnim. Sredinom 2022. godine, ukinuli smo upotrebu plastičnih časa u upravnoj zgradi i regionalnim centrima, čime su zaposleni doprineli smanjenju količine plastičnog otpada za oko 24.000 čaša.
Takođe, naši zaposleni aktivno učestvuju u razdvajanju i reciklaži otpada (PET, aluminijum, papir),a u okviru građanske inicijative „Čep za hendikep“, kroz višegodišnju saradnju, do sada je sakupljeno 727 kg plastičnih čepova. S druge strane 2022. godine smo započeli saradnju i sa udruženjem za podršku osobama ometenim u razvoju „Naša kuća“, i do sada su im Yettel zaposleni predali 15 kg otpadnih paklica cigareta, od kojih udruženje proizvodi papir za ponovnu upotrebu.
Pre dve godine pokrenuli smo program reciklaže uređaja i postigli zaista sjajne rezultate: korisnici i građani su nam do sada predali blizu 530 hiljada uređaja, čime je reciklirano gotovo 46 tona električnog i elektronskog otpada. Sličnu inicijativu sproveli smo i unutar kompanije. Organizovali smo „Dan reciklaže elektronskog otpada“, u okviru kog su naši zaposleni sakupili i predali na reciklažu blizu 180 kg električnog i elektronskog otpada, kao i 6 kg otpadnih baterija.
Kroz digitalnu uslugu „Eco Bonus“, korisnicima nudimo mogućnost da ovlašćeni operater svakog meseca umesto njih sakupi i reciklira prosečnu količinu papirnog i plastičnog otpada koju na mesečnom nivou generiše stanovnik Srbije. Do sada je u ime korisnika reciklirano više od 164 tona plastike i 78, 5 tona papira/kartona.
Osim što nudimo mogućnost korisnicima da recikliraju otpad, dajemo im mogućnost da nam pomognu da smanjimo upotrebu papira kroz e-račun. Više od 64 odsto naših individualnih korisnika odlučilo se za ovu opciju, čime smo u teoriji uštedeli više od 7000 stabala. Cilj nam je da do 2025. godine imamo milion korisnika elektronskog računa.
Sadnjom 6.000 sadnica belog jasena, u 2021. godini na skoro 100 lokacija širom naše zemlje, Yettel fondacija doprinela je smanjenju emisije 144.000 tona CO2 godišnje, odnosno 4.320.000 tona CO2 u narednih 30 godina.
U aprilu 2021. pokrenuli smo program reciklaže starih telefona, potom ga u 2022. proširili i na tablete, laptop računare, pametne satove, rutere i MiFi uređaje. Svi zainteresovani mogu doneti na reciklažu stare uređaje u najbližu Yettel prodavnicu, a za uzvrat dobijaju popust za kupovinu novog telefona ili dodatne opreme. Program je otvoren za naše korisnike, ali i one koji to nisu, ali žele da recikliraju i adekvatno odlože e-otpad.
Do sada, korisnici i građani predali su nam blizu 530 hiljada uređaja, čime je reciklirano gotovo 46 tona električnog i elektronskog otpada. S obzirom na to da je reč o opasnom otpadu, pre svega zbog baterija i matičnih ploča, pored direktnog pozitivnog uticaja na životnu sredinu, ovaj program doprinosi i cirkularnoj ekonomiji, jer je u ponovnu upotrebu vraćeno blizu 8 tona bakra, 173 kg srebra, 12 kg zlata, 7 kg paladijuma i desetine hiljada kilograma plastike. Kroz program reciklaže sprečavamo da elektronski otpad završi na deponiji ili u prirodi, gde bi kroz dugogodišnji proces razgradnje štetne materije dospele u podzemne vodotokove, ugrožavajući čitav ekosistem.
Sjajan odziv korisnika pokazuje da ekološka svest u Srbiji raste i da se građani rado uključe kada im se ponudi jednostavno i konkretno rešenje. Zato smo nedavno nagradili one koji su reciklirali najviše uređaja, kao i osobu koja je reciklirala polamilioniti uređaj. Cilj nam je da do 2025. godine recikliramo milion uređaja.
Program reciklaže stalno širimo, te sad, sve sto može da se kupi u Yettel radnjama, može i da se donese na reciklažu i adekvatno odloži.